Abecadło witamin i składników odżywczych, czyli to, co ważne w diecie

Redakcja IUVENIS - 09.10.2017
18

Abecadło witamin i składników odżywczych, czyli to, co ważne w diecie

Najlepszą dietą jest ta dostosowana do naszych potrzeb. Wraz z wiekiem zmienia się zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze i witaminy. I choć przez całe życie powinniśmy dbać o właściwe odżywianie, to dla seniorów dieta może znacząco poprawić jakość życia i je zwyczajnie przedłużyć.


Witaminy i składniki odżywcze wpływają pozytywnie na cały organizm. Warto więc stosować się do prostych zasad, które pozwolą nam na większą aktywność i zadowolenie z życia. Co więc urozmaicona dieta powinna zawierać?

Owoce

I to najlepiej całe owoce, a nie zamienniki w postaci soków. Niestety obecnie na półkach sklepowych widnieją napoje po brzegi nafaszerowane chemią. Dodatkową zaletą jedzenia całych owoców jest duża ilość błonnika, którą dostarczymy, zjadając 1-2 owoce dziennie. Błonnik odpowiada za lepsze wchłanianie wody oraz trawienie. Dzięki niemu składniki odżywcze są lepiej przyswajane. Wśród owoców, które posiadają dużą ilość błonnika, znajdziesz gruszki, maliny, jabłka, banany czy awokado.

Warzywa

Czyli ogromne ilości witaminy C i magnezu – pierwsza odpowiada za regenerację, odporność, a także świetnie wpływa na dziąsła i zęby. Magnez z kolei wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśni. Pomaga również w zachowaniu prawidłowych funkcji psychicznych. Taki zestaw znajdziemy w zielonych warzywach, jak na przykład brokuły, szpinak, czy ogórek.

Nasiona

Są olbrzymią dawką zarówno witamin (A,B,C), minerałów (wapń, magnez, potas, cynk, żelazo, selen, mangan), jak i kwasów tłuszczowych, odpowiedzialnych za przebieg funkcji życiowych. Produkty pełnoziarniste mają więcej składników odżywczych od mącznych. I nawet jeśli mamy problemy z trawieniem, warto wybrać np. pieczywo mieszane, pozwalając sobie na dostarczenie witaminowej bomby do organizmu.

Oprócz powyższych składników diety należy również pamiętać o wodzie, o czym pisaliśmy tutaj. Jeśli zaś występują jakieś niedobory witamin i składników odżywczych w organizmie, warto uzupełnić je suplementami diety. W aptece pytajmy jednak o te suplementy, które mają wysoką przyswajalność – nawet największa dawka witamin i składników odżywczych na nic się nie zda, jeśli nasz organizm nie będzie mógł jej przyswoić.

Comments

comments

18
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...