Aktywność fizyczna z dużą dawką endorfin – taniec dla seniorów

Redakcja IUVENIS - 10.01.2018
110

Aktywność fizyczna z dużą dawką endorfin – taniec dla seniorów

Wśród rozlicznych aktywności fizycznych, dostosowanych do możliwości seniorów, dużą popularnością cieszy się taniec. Ta przyjemna forma spędzania wolnego czasu przypadnie do gustu zarówno parom, jak i samodzielnym, aktywnym osobom.


Taniec to nie tylko hobby, które może przypaść do gustu seniorowi. To także ciekawa forma aktywności, dzięki której spędzamy czas w grupie. W wielu polskich miastach szkoły tańca uruchamiają lub już prowadzą zajęcia taneczne dla seniorów, na których osoby starsze uczą się nowych kroków i radośnie spędzają czas. Co jeszcze zyskujemy, uczęszczając na kurs tańca?

Terapia tańcem

Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Terapii Tańcem (ADTA), ta forma aktywności jest nastawiona przede wszystkim na integrację fizyczną, psychiczną i duchową człowieka. Poruszanie się w rytm muzyki nie tylko koi nerwy, pomaga skoordynować ruchy, ale także redukuje napięcia mięśniowe. Jest to również aktywność wyzwalająca duże ilości endorfin, czyli hormonów szczęścia. Rozwijanie umiejętności tanecznych wpływa więc pozytywnie zarówno na ciało, jak i umysł człowieka. Taniec staje się swoistym antydepresantem, który pomaga w utrzymaniu pozytywnego nastroju.

Dodatkowym atutem są zajęcia prowadzone w grupie. Możliwość poznawania nowych ludzi, z którymi dzielimy pasje, pozwala nawiązywać trwałe i długofalowe relacje. Samotność schodzi więc na dalszy plan, kiedy rozpoczynamy nasz trening na parkiecie. Ruch w rytm muzyki pomaga też uwolnić nagromadzone emocje i oczyścić zarówno umysł, jak i ciało. Zachowanie równowagi wewnętrznej staje się dzięki temu prostsze.

Taniec jako forma terapii

Medycyna zaleca też uczestniczenie w zajęciach tanecznych przy leczeniu niektórych chorób. Wiele zależy od naszego stanu zdrowia i możliwości fizycznych, jednak gdy nie ma przeciwwskazań, takie zajęcia mogą się okazać świetnym sposobem na zadbanie o naszą kondycję i samopoczucie. Warto też zaznaczyć, że taniec staje się sposobem na przedłużenie młodości. Odpowiednio dobrane zajęcia pozwolą na dłuższe zachowanie sprawności fizycznej, poprawienie koordynacji ruchowej oraz utrzymanie właściwego stanu psychicznego. Taniec jest dzięki temu jednym ze środków w profilaktyce gerontologicznej.

I znów pojawia się kwestia wartości społecznej – utrzymywanie kontaktów z grupą uczestniczącą w zajęciach, a także dotyk w tańcu towarzyskim pozwala na zmniejszenie poczucia samotności oraz wycofania społecznego. Jest to więc świetny sposób nie tylko na zaktywizowanie seniora pod względem fizycznym, ale również pod względem społecznym.

Comments

comments

110
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...