Aktywność zimą – co można robić?

Redakcja IUVENIS - 05.12.2017
129

Aktywność zimą – co można robić?

Im dzień krótszy, tym mniejsza nasza aktywność. Wcześnie zapadający zmrok nie zachęca do podejmowania wysiłku, a temperatury zachęcają wręcz do pozostania w domu. Zimna jest jednak okresem, w którym warto kontynuować bądź rozpocząć aktywność.


Wybór jest dosyć ograniczony, szczególnie jeśli warunki atmosferyczne nie sprzyjają. Nie znaczy to jednak, że nie możemy wykazywać żadnej aktywności, również tej na powietrzu. Regularne ćwiczenia oraz wysiłek fizyczny, choćby najmniejszy, pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Pomagają one zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca, nadciśnienia, miażdżycy czy chociażby cukrzycy. Właśnie dlatego warto kontynuować naszą przygodę z aktywnością również w porze zimowej.

Nordic wal king na śniegu?

Choć jest to dziedzina, którą przeważnie obserwujemy w  ciepłe czy jesienne dni, to jednak zimą ten sport jest również możliwy. Nordic Walking angażuje 90% mięśni bez zbędnego obciążenia, a dodatkowo wpływa pozytywnie na zdrowie, o czym pisaliśmy tutaj. W zimie również możemy wziąć kijki i samemu bądź ze znajomymi udać się na spacer. Strach przed upadkiem na śliskiej powierzchni jest niepotrzebny – stabilność zapewniają nam kijki. To one pozwalają zmniejszyć ryzyko przewrócenia się, zapewniając nam bezpieczeństwo. Dodatkową zaletą są zazwyczaj na końcach kijków umieszczane małe talerze – z takim sprzętem zakopanie się w śniegu nam nie grozi.

Oczywiście jak przy każdej aktywności na świeżym, zimowym powietrzu, należy zadbać o odpowiedni ubiór. Zadbajmy przede wszystkim o odpowiednie buty, rękawiczki i czapkę. Najwięcej ciepła ucieka właśnie przez ręce, nogi oraz głowę. Należy jednak pamiętać, że nie powinniśmy ubierać się za ciepło. Nadmierne przegrzanie sprzyja przeziębieniom.

Narty biegowe

Dla osób o lepszej kondycji polecamy narty biegowe. Ten sport, choć bardziej wymagający, można uprawiać w każdym wieku. Bieg na nartach jest całkowicie bezpieczny, a sposób biegu jest bardzo zbliżony do naszego zwyczajnego chodzenia. Jednak aby czerpać korzyści zdrowotne z takiej aktywności, należy dobrać narty odpowiednie do naszego wzrostu, masy ciała, ale i umiejętności. Jeśli dopiero rozpoczynamy naszą przygodę z tym sportem, warto zapytać specjalisty o kilka wskazówek.

Zdrowotne zalety biegu na nartach to przede wszystkim poprawa funkcjonowania układu oddechowego oraz krążeniowego. Pozytywnie wpływa na serce, ale też sprawia, że nasz organizm jest lepiej dotleniony. Co ważne, sport ten nie obciąża stawów. Dzięki specyfice nart biegowych poprawia się również nasza koordynacja ruchowa.

Basen w zimie? Czemu nie

Oprócz sportów na świeżym powietrzu mamy również do dyspozycji standardowe aktywności. Do takich zaliczamy pływanie – tę dyscyplinę możemy trenować cały rok. Szczególnie w dużych ośrodkach miejskich możemy skorzystać z basenów odkrytych, dzięki którym nie interesuje nas pogoda, panująca na zewnątrz.

Pływanie pomaga modelować sylwetkę, dodatkowo nie obciążając stawów. Poprawia się również praca układu oddechowego oraz ukrwienie organizmu. Jest też polecane dla osób, mających problemy z sercem – pływanie pomaga obniżyć jego rytm. Oczywiście aby zadbać o nasze zdrowie, warto pamiętać o dokładnym wysuszeniu się, zanim wyjdziemy w mroźny dzień. Przeziębienie nie jest w końcu tym, co nam się przydaje, szczególnie w okresie zimowym.

Jeśli zależy nam na aktywności całorocznej, zawsze znajdziemy rozwiązanie, aby uprawiać sport również w zimie. Nawet dla osób, które dotychczas nie zajmowały się wysiłkiem fizycznym polecamy wypróbowanie przeróżnych sportów zimowych. Udanie się chociażby na lodowisko jest nie tylko świetną zabawą, ale również inwestycją w nasze zdrowie. Już chociażby mała ilość ruchu wpływa pozytywnie na nasze zdrowie.

Comments

comments

129
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...