Bezsenność? Sprawdź, co może Ci przeszkadzać w zasypianiu

Redakcja IUVENIS - 18.12.2017
193

Bezsenność? Sprawdź, co może Ci przeszkadzać w zasypianiu

Zdrowy, spokojny sen to podstawa prawidłowego funkcjonowania i dobrego samopoczucia. Najzdrowszym czasem snu jest od 6 do maksymalnie 9 godzin. Co jednak zrobić, gdy pojawiają się problemy z zaśnięciem, a w trakcie nocy kilkukrotnie się wybudzamy?


Sen jest zjawiskiem, którego zwyczajnie potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Bez niego już po kilku dniach mogą pojawiać się halucynacje, a jedna nieprzespana noc wystarczy, aby zaburzyć pamięć i wspomnienia. Sen jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, wpływa też bardzo mocno na pamięć i zdolność koncentracji. Warto więc zadbać o jego jak najwyższą jakość, abyśmy każdego dnia zasypiali i budzili się wypoczęci. Gdy jednak pojawiają się problemy z bezsennością, co może być ich przyczyną?

Brak witaminy D

Jest to jedna z podstawowych przyczyn, ściśle powiązana z naszym sposobem odżywiania. Niedobory witaminy D w naszym klimacie najbardziej uwidaczniają się szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy jest mniej słońca. Oprócz wpływu na nasz kościec, układ krążenia, szczupłą sylwetkę, a także samopoczucie, witamina D wpływa również na nasz sen. Gdy występuje jej niedobór, pojawiają się zaburzenia snu oraz może występować bezdech. Badacze z Louisiana State University, jak podaje portal  hellozdrowie.pl, witamina wpływa na wydzielanie melatoniny, koordynującą pracę nadrzędnego zegara biologicznego.

Zła temperatura podczas snu

Najlepszą temperaturą jest ta pomiędzy 17, a 21 st. C. Czasem jednak zdarza się, że temperatura w pokoju jest wyższa, a gruba pidżama dodatkowo grzeje nas podczas snu. To prowadzi do wybudzania się w trakcie nocy, które zaburza nasz odpoczynek. Najlepszym rozwiązaniem jest wietrzenie pomieszczenia przed zaśnięciem oraz sypianie w cienkich pidżamach bądź nago. Najlepszą temperaturą pod kołdrą jest 29 st. C, co nasze ciało zupełnie samodzielnie jest w stanie osiągnąć. Wyższa temperatura zaś wpływa na obniżenie jakości snu. Warto więc zdać się na nasz własny termostat, który dopasuje temperaturę do otoczenia.

Elektronika przed snem

Źle na nasz sposób zasypiania wpływa przeglądanie tableta, telefonu, czy zawartości na laptopie. Sztuczne światło wpływa na wzrost produkcji melatoniny. To ona odpowiada za koordynowanie cyklu dobowego, czyli m.in. za zasypianie w nocy oraz zachowanie czujności w dzień. Gdy wmagamy jej produkcję, możemy mieć problem z zaśnięciem. Warto więc, jeśli chcemy poczytać przed snem, wziąć do ręki papierową książkę zamiast elektronicznego urządzenia. W ten sposób zapewnimy sobie większą szansę na szybkie zaśnięcie. Podobne zasady dotyczą oglądania telewizji, najlepiej znaleźć sobie inne zajęcia na co najmniej 30 min. przed planowanym pójściem spać.

Alkohol na dobranoc? Niekoniecznie

Wbrew pozorom picie alkoholu nie zawsze pomaga szybciej zasnąć, a jeśli już, to wpływa negatywnie na drugą fazę snu REM. Lampka wina czy drink, wypity na godzinę przed snem, negatywnie wpływa na jego ciągłość. Prowadzi do wybudzania się w trakcie nocy, obniżając tym samym jakość wypoczynku. Jeśli zaś zdecydujemy się na wypicie alkoholu tuż przed snem, możemy się spodziewać problemów z zaśnięciem. Drink czy wino prędzej nas pobudzą, niż pozwolą ukoić.

Warto więc przyjrzeć się swoim nawykom zasypiania i przekonać się, czy faktycznie dostarczamy naszemu organizmowi jakościowego snu. Być może, mając problemy z zasypianiem, będziemy w stanie prostymi metodami  je zniwelować. To pozwoli nam zakosztować prawdziwego, najzdrowszego odpoczynku.

Comments

comments

193
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...