Ćwicz pamięć w każdym wieku – proste sposoby na poprawienie sprawności intelektualnej

Redakcja IUVENIS - 24.10.2017
83

Ćwicz pamięć w każdym wieku – proste sposoby na poprawienie sprawności intelektualnej

Nasza sprawność umysłowa kształtuje się do 25 roku, po czym zaczyna powoli spadać. W wieku 60-70 lat następuje największy spadek, spowodowany w głównej mierze przejściem na emeryturę. Nasza zdolność koncentracji i zapamiętywania jest ściśle powiązana z czynnościami dnia codziennego. Aby więc o nią zadbać, stosuj kilka prostych ćwiczeń, które pozytywnie wpłyną na Twoją sprawność umysłową.


Dr Siegfried Lehr jest prekursorem treningów pamięci oraz autorem ponad 100 prac naukowych, poruszających ten temat. Stworzył wykres, pokazujący naszą zdolność koncentracji i zapamiętywania, która jest ściśle powiązana z naszą sprawnością umysłową.

Na wykresie jasno widać, że nasze zdolności umysłowe kształtują się mniej więcej do 25 roku, po czym następuje stopniowy spadek. Największy zaś widać w wieku 60-70 lat. Mózg jest niczym mięsień – nieużywane połączenia nerwowe stopniowo zanikają, co prowadzi do zmniejszenia naszej sprawności.  Warto więc zapobiegać i zadbać o naszą pamięć.

Gra w skojarzenia

Nie tylko poprawia pamięć, ale również pobudza wyobraźnię, zwiększając kreatywność. Wystarczy 15 min. w tygodniu, aby zwiększyć stopień odprężenia i obniżyć poziom stresu. Gra polega na zapisaniu na kartce jednego słowa „np. samochód”, po czym kartka zostaje schowana. Teraz mówisz po kolei wszystko, co Ci się z danym słowem kojarzy. Możesz również grać we dwoje bądź w grupie. Po 15 minutach sprawdź, czy pamiętasz słowo początkowe.

Czytanie

Tak, czytanie jest jednym z najlepszych ćwiczeń poprawiających zdolność zapamiętywania. Prowadzi do pobudzenia wyobraźni, a także wymaga wysokiej koncentracji. Angażuje nasz mózg z powodu syntezy informacji – szczątkowe dane zbieramy w większe jednostki znaczeniowe, śledząc fabułę bądź kojarząc fakty. Czytanie wpływa też na pamięć, zwiększając naszą zdolność zapamiętywania.

Szukaj nowych wyzwań, bądź stwarzaj je

Na przykład spróbuj raz w tygodniu umyć zęby lewą ręką, bądź prawą, jeśli jesteś leworęczny. To proste ćwiczenie zaktywizuje Twój mózg, gdyż większość codziennych czynności wykonujemy nawykowo. Gdy ingerujesz w nawyk, Twój mózg musi wytworzyć nowy schemat postępowania. To pobudza go do działania, a co za tym idzie, wpływa pozytywnie na sprawność intelektualną.

Google z pomocą

Wyszukiwanie informacji w sieci nie tylko pomaga zwiększyć wiedzę, ale również poprawia naszą sprawność intelektualną. Wystarczy kilka dni aktywnego poszukiwania informacji, aby pobudzić partie mózgu odpowiedzialne za podejmowanie decyzji. To z kolei prowadzi do szybszych reakcji oraz zachowania sprawności umysłu w sytuacjach nagłych.

Jest z pewnością wiele różnych metod, które pomogą Ci w zachowaniu jak najwyższej sprawności intelektualnej. Nasz umysł, niczym nasze mięśnie, potrzebuje specjalnych ćwiczeń, aby zachować wysoki poziom aktywności. Zadbaj więc o pamięć, koncentrację oraz zdolność zapamiętywania. Takie ćwiczenia pozwalają również zmniejszyć ryzyko wystąpienia demencji, dzięki czemu jako senior nadal będziesz czuł się młodo.

Comments

comments

83
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...