Czy kofeina może być dla nas zdrowa? Jaki wpływ ma na nasz organizm?

Redakcja IUVENIS - 20.11.2017
261

Czy kofeina może być dla nas zdrowa? Jaki wpływ ma na nasz organizm?

O kawie i kofeinie krążą niezliczone legendy. Większość z nich mówi o ich szkodliwości, a nawet możliwości uzależnienia się od nich. Jak  kofeina faktycznie na nas działa?


Kawa i ryzyko zawału serca

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest ten mówiący o zwiększonym ryzyku zawału serca, spowodowanym piciem kawy. Nic bardziej mylnego. Już w 2009 roku chińscy naukowcy z uniwersytety w Guangzou podważyli wcześniejsze wyniki przeprowadzanych badań. Z meta analizy wynika, że kawa nie tylko nie zwiększa ryzyka chorób serca, ale nawet zmniejsza owe ryzyko. Umiarkowane spożywanie kawy poprawia pracę serca, szczególnie u kobiet. Ponadto, według wyników badań opublikowanych w New England Journal of Medicine, kawa poprawia pracę małych naczyń krwionośnych, co z kolei pozytywnie wpływa na cały układ krążenia, włącznie z sercem.

Czy oznacza to jednak, że możemy pić jeszcze więcej kawy i oczekiwać jeszcze lepszych efektów? Optymalna ilość dostarczanej kofeiny jest obecnie oceniana na 4 do 5 filiżanek dziennie. Według naukowych informacji picie kawy powyżej tej ilości nie zwiększy jej pozytywnego wpływu na nasz organizm. Nie znaczy to jednak, że zacznie nam szkodzić. Ostatnie doniesienia obalają mit, jakoby kofeina działała szkodliwie na nasz organizm. Ewentualny wpływ na nasze samopoczucie po wypiciu dużej ilości kawy może mieć psychologia. Zakotwiczone mity odnośnie kofeiny mogą prowadzić do przyspieszonego oddechu oraz tętna, jednak nie ma podstaw naukowych, które stwierdziłyby, że kawa w za dużej dawce szkodzi.

A co z cukrzycą?

Choć jest to rzadziej spotykana właściwość kofeiny, to zdarzają się informację o jej zdolnościach do zmniejszania ryzyka wystąpienia cukrzycy. I tak jest w rzeczywistości. Według badań przeprowadzonych na Vanderbilt University i na Harvardzie, regularne picie kawy przyspiesza metabolizm cukrów oraz zwiększa wrażliwość na insulinę. To prowadzi do nawet 25% spadku ryzyka zachorowania na cukrzycę. I bez znaczenia jest tutaj rodzaj kawy – pozytywnie działa zarówno kawa sypana, jak i rozpuszczalna, czy z ekspresu. Chodzi przede wszystkim o zawartą w kawie kofeinę. A to występuje również w herbacie, czekoladzie (szczególnie gorzkiej), czy nawet w lekach przeciwbólowych (wzmacnia ich działanie).

Oprócz tego są również tak oczywiste właściwości, jak pobudzenie, ograniczenie senności, poprawa koncentracji, czy chociażby poprawa zdolności skupienia się. Nie bez znaczenia jest fakt chwilowego pobudzenia, które następuje po dostarczeniu kofeiny do krwi. Efekt zazwyczaj utrzymuje się około 75 minut, co nieraz wystarczy np. przemęczonym kierowcą na dojechanie do celu. Warto jednak pamiętać, że jak we wszystkim, należy zachować umiar. Kawa może więc jak najbardziej pomagać i wydłużać życie poprzez zmniejszanie ryzyka zachorowalności na niektóre choroby. Równowaga jest kluczem do wydobycia prozdrowotnych właściwości.

Comments

comments

261
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...