Czy umiemy się jeszcze uczyć?- nauka po 50

Redakcja IUVENIS - 04.07.2017
204

Czy umiemy się jeszcze uczyć?- nauka po 50

Dzisiejsze czasy sprzyjają nauce, nie musimy się opierać wyłącznie na książkach i wiedzy uczącego, ale dzięki nowym technologiom i kanałom zdobywania wiedzy możemy ją poszerzyć i usprawnić. Pytanie czy to dotyczy również osób dojrzałych, dla których nauka już nie przychodzi z taką łatwością jak kiedyś. Czy kończąc 50 lat umiemy się jeszcze uczyć?


Nauka po 50

Podobnie tak jak ciało, aby zachować sprawność potrzebuje ruchu i paliwa, tak samo mózg, bez odpowiednich ćwiczeń traci zdolność zapamiętywania i koncentracji. Szybkość i możliwość uczenia się w wieku dojrzałym zależy też od naszych doświadczeń. Im więcej się uczymy, wysilamy nasz mózg, tym łatwiej przychodzi nam zapamiętywanie, a to połączone ze sprawnością formułowania myśli, tworzy mądrość tak potrzebną w nauce nowych rzeczy. Sukces nauki osoby dorosłej zależy też od tego, na ile w nauce będziemy mogli wykorzystać nasze doświadczenie i nawyki, których jak wiemy trudno się wyzbyć.

Typy uczenia się dorosłych

Oczywiście nie możemy generalizować, nie każdy dorosły uczy się w tym samym tempie. To zależy od jego doświadczeń edukacyjnych, ale także od zdolności i wieku. Sukces leży w dostosowaniu metody edukacji w zależności od typu uczenia się dorosłego.

  • Typ I- uczenie racjonalne- czyli poznawanie w działaniu pod warunkiem rozumienia i wykorzystania uogólnień.
  • Typ II- naturalne, poprzez analizę przypadku, nauka oparta na przykładzie, analizie, ocenie, wysnuwaniu wniosków.
  • Typ III- uczenie pamięciowe, polegające na zapamiętywaniu tylko tych części, które kojarzą się z posiadaną już wiedzą.

Nauka dorosłych- skuteczne cechy nauczania

Podstawową różnicą w nauczaniu osób dorosłych a dzieci jest to, że o ile w drugim przypadku chodzi o podporządkowanie się woli dorosłego, tak w pierwszym mamy jednostkę, która nie musi, a może. Osoba dorosła opiera swą wiedzę przede wszystkim na doświadczeniu, osoba młoda tej przewagi nie ma. Motywacja też jest nieco inna. Osoby dojrzałe uczą się tego, co im będzie potrzebne, głównym motorem napędowym nie jest ciekawość, a właśnie potrzeba. Nie uczą się dla kogoś, ale robią to dla siebie. Taka nauka pomaga im poradzić sobie z problemami życia zawodowego i prywatnego.

Nauczanie grupowe, indywidualne czy samodzielne

  • To zależy od nas samych. Silna motywacja do nauki często powoduje, że sami zabieramy się wyszukiwanie, czytanie i przyswajanie potrzebnych nam informacji. Problem polega jednak na tym, że owa motywacja może z czasem spadać, ponieważ to my sami sprawiamy nad sobą kontrolę i my jesteśmy swoimi jedynymi mentorami, którzy nie są nieomylni.
  • Nauka indywidualna w formie mentoringu, stażu, coachingu czy e-learningu bywa bardziej kosztowna niż w przypadku większej grupy. Pozwala ona jednak dostosować formę i tempo do naszych indywidualnych potrzeb.
  • Nauczanie grupowe w mniejszych grupach takie jak szkolenia, seminaria czy wykłady to najczęściej stosowana metoda nauczania pracowników. Niewielka ilość uczestników pozwala na indywidualne podejście do każdego z osobna, wymianę doświadczeń czy uwag.
  • Większe grupy stawiają na przekazanie dużej ilości informacji jak największej ilości osób. Plusem są oczywiście małe koszty, minusem brak czasu, żeby nauczone treści przećwiczyć.

Comments

comments

204
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...