Dieta, bakterie a choroby autoimmunologiczne

Redakcja IUVENIS - 20.02.2018
186

Dieta, bakterie a choroby autoimmunologiczne

Kluczem wpływu diety na zdrowie są bakterie jelitowe, które wspierają trawienie poprzez rozkładanie błonnika. Według naukowców z Friedrich-Alexander- Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) ten proces, w dużym uproszczeniu, pomaga w walce z chorobami autoimmunologicznymi, takimi jak reumatoidalne zapalenie stawów. Jak to możliwe?


Jak podaje Rzeczpospolita, zdrowa flora jelitowa wspomaga trawienie poprzez rozkładanie dostarczonego w diecie błonnika na łatwo przyswajalne składniki, wchłaniane przez nasz organizm. Efektem ubocznym tego procesu jest powstawanie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, dostarczających energii i stymulujących ruch jelit. Działają one dodatkowo przeciwzapalnie.

Właśnie ten proces ma odpowiadać za działanie ochronne i wspomagające leczenie w chorobach autoimmunologicznych. Dodatkowo flora jelitowa może zwalczać patogeny, które przez pożywienie znalazły się w przewodzie pokarmowym. Jednak gdy nasze odżywianie nie jest właściwe, a ilość dostarczanego błonnika do organizmu za mała, bakterie mogą prowadzić do powstawania chorób. Flora jelitowa potrzebuje zachowania równowagi, dzięki której będzie funkcjonowała prawidłowo. Aby tak się stało, musimy zwrócić uwagę na naszą dietę.

Naukowcy z FAU udowodnili, że właściwie nie same bakterie jelitowe, a ich metabolity (produkty metabolizmu) mocno wpływają na nasz układ odpornościowy. Mogą więc wpływać na choroby autoimmunologiczne, takie jak wspomniane wcześniej reumatoidalne zapalenie stawów. Badając propioniany i maślany, będące krótkołańcuchowymi związkami kwasów tłuszczowych, odkryli, że znajdują się one również w płynie stawowym. Te związki, powstałe w wywołanym przez bakterie jelitowe procesie fermentacji, mają istotny wpływ na funkcjonalność stawów.

Idąc tym tropem badacze udowodnili, że dieta może spowodować taką zmianę działania bakterii jelitowych, że będą one produkować więcej krótkotłuszczowych kwasów, pozytywnie działających na organizm. Dotyczy to zwłaszcza propionianu. Jak przyznaje Mario Zaiss’a, jeden z naukowców:

Udowodniliśmy, że dieta przyjazna bakteriom ma działanie przeciwzapalne, a także pozytywny wpływ na gęstość kości.

I choć badacze nadal pracują nad ustaleniem, które konkretnie składniki diety pozytywnie wpływają na florę jelitową, to już są w stanie powiedzieć, że warto jeść musli. Ilość błonnika pozytywnie wpływa na bakterie. Dodatkowo zachęcają do spożywania odpowiedniej ilości warzyw i owoców, pozwalających utrzymać różnorodność gatunków bakterii w jelitach. Dzięki temu poprawiamy odporność organizmu, trawienie, a jak widać na powyższym przykładzie, również walkę z chorobami autoimmunologicznymi.

Comments

comments

186
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...