Dieta wegetariańska lepsza od mięsnej? Okazuje się, że tak

Redakcja IUVENIS - 11.01.2018
1

Dieta wegetariańska lepsza od mięsnej? Okazuje się, że tak

Według przeprowadzonych badań dieta wegetariańska jest zdrowsza dla naszego organizmu od diety mięsnej. Dzieje się tak jednak tylko wtedy, kiedy dieta jest zaplanowana i pozwala dostarczać do organizmu niezbędnych składników odżywczych.


Jak podaje portal rmf24, Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne już od 2009 roku twierdzi, że dieta wegetariańska może być dla nas zdrowsza pod warunkiem, że pokryje ona pełne zapotrzebowanie żywieniowe. Potwierdzają to zresztą liczne badania, prowadzone na ten temat. Wzięło w nich udział blisko trzysta tysięcy osób z Wielkiej Brytanii, Niemczech, Stanów Zjednoczonych czy Kanady. Co trzeci badany był na diecie wegetariańskiej, co pozwoliło na porównanie wyników.

Pierwszym, co naukowcy zauważyli, to różnica w wadze. Wegetarianie po prostu są szczuplejsi, ich wskaźnik masy ciała zazwyczaj jest prawidłowy. Dodatkowo osoby nie jedzące mięsa mają niższy cholesterol całkowity oraz LDL. To wpływa korzystnie na ich stan zdrowia i ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Wegetarianie dzięki diecie rzadziej chorują też na cukrzycę, a według przeprowadzonych badań ponoszą też mniejsze ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory w skali globalnej. Potwierdzono, że osoby nie spożywające mięsa na pewno rzadziej zapadają na raka żołądka czy szpiczaka. Większe spożycie ryby prowadzi z kolei do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka jelita grubego.

Dieta wegetariańska a niedobory

W rozmowie z rmf24 doktor Katarzyna Neubauer z Kliniki Gastroenterologii i Hepatologii Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu przyznała, że mit dotyczący niedoborów w diecie wegetariańskiej jest nieprawdziwy. Wszystko zależy od odpowiedniego zaplanowania diety, również na podstawie przeprowadzonych badań. Sytuacja jest podobna jak w przypadku suplementacji diety – jeśli oprzemy ją o konsultację medyczną, będziemy w stanie dobrać odpowiednią dietę do naszego organizmu. Jak doktor Neubauer przyznaje:

Obecność mięsa w diecie wcale nie decyduje o tym, że taka dieta jest dobrze zaplanowana, zbilansowana i zapewnia wszystko co jest nam potrzebne, żebyśmy byli zdrowi. Może warto wspomnieć o tym, że w naszej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, której autorem jest Instytut Żywności i Żywienia, zdecydowanie zaleca się ograniczenie osobom dorosłym spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego i jego przetworów, do mniej niż pół kilograma na tydzień.

Może warto więc zastanowić się nad zmianą diety? Niezależnie od naszych preferencji smakowych, należy pamiętać, że tylko dobrze zaplanowana dieta dostarczy nam właściwych składników odżywczych. Żywienie ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie oraz stan zdrowia, warto więc skonsultować swoją dietę z lekarzem bądź dietetykiem.

Comments

comments

1
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...