Japońska filozofia Kaizen – metoda małych kroków w aktywności fizycznej

Redakcja IUVENIS - 29.11.2017
265

Japońska filozofia Kaizen – metoda małych kroków w aktywności fizycznej

Aktywność jest kluczem do zdrowia. Nawet jeśli dotychczas nie uprawialiśmy sportu, to warto jednak zastanowić się nad zwiększeniem aktywności fizycznej. Już trzy 20-minutowe spacery w tygodniu zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia czy udaru mózgu.


Już nie wspominając o poprawie odporności oraz samopoczucia. W trakcie nawet małego wysiłku fizycznego nasz mózg wytwarza endorfiny, czyli hormony szczęścia. Mają one przygotować nasz organizm na dalszy wysiłek, ale również pomagają w obniżeniu poziomu stresu i wprawieniu nas w dobry nastrój. Jest to jedna z zalet aktywności fizycznej, choć najważniejsze są oczywiście te, które realnie obniżają ryzyko chorób. Nie zmienia to faktu, że szczęśliwy człowiek, to zdrowy człowiek, więc endorfiny wpływają pozytywnie na stan naszego organizmu i jego układów.

Jak podaje dzienniklodzki.pl, osoby cieszące się dobrym zdrowiem powinny dziennie wykonywać około 6-8,5 tys. kroków dla utrzymania dobrej kondycji. Wiele zależy od indywidualnych możliwości, jednak nawet osoby mające problemy z poruszaniem się mogą próbować odrobiny aktywności, nawet kilkuminutowej w ciągu dnia. To wpływa pozytywnie na układ krążenia, czy też pracę serca. Na łamach dziennika dr Piotr Dominiak, dyrektor ds. fizjoterapii Vratislavia Medica, wyjaśnia, że:

Przejście dziennie około 2 km jest jednym z najlepszych sposobów fizjoprofilaktyki osteoporozy, która może dotyczyć co trzeciej kobiety po 50. roku życia. Aktywność ruchowa człowieka w każdym wieku jest naturalną potrzebą organizmu, przez co warunkuje prawidłowe jego funkcjonowanie.

Społeczeństwo starzejące się

Nie jest tajemnicą, że średnia długość życia nieustannie się podnosi, a liczba seniorów cały czas rośnie. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia do 2025 roku osoby starsze będą stanowiły około 1/6 populacji.  To prowadzi do prostych wniosków, które nastawione powinny być na zwiększanie aktywności w społeczeństwie. To ona będzie decydującym czynnikiem, wpływającym na samodzielność oraz dobry stan zdrowia. Im większa świadomość społeczna, tym większe prawdopodobieństwo, że seniorzy zwiększą swoją aktywność już dziś.

Przede wszystkim jednak najważniejszy jest pierwszy krok. Jest on szczególnie trudny dla osób, które dotychczas nie były aktywne. Nie znaczy to jednak, że nie można zmienić dotychczasowych nawyków.

Filozofia kaizen

Japońska filozofia opiera się na metodzie małych kroków. Jej głównym założeniem jest nieustanne doskonalenie poprzez wprowadzanie małych zmian. Metoda jest o tyle skuteczna, że wpływa na zmianę stylu życia, a co za tym idzie, na zmianę dotychczasowych nawyków i wytworzenie nowych. Możemy więc zastosować tę filozofię w każdej dziedzinie, również tej dotyczącej aktywności. Wystarczy przykładowo rozpocząć naszą przygodę ze sportem od 3-minutowych ćwiczeń, bądź chociażby 5-minutowych spacerów. Stopniowo zwiększając aktywność, utrwalamy ją w naszym życiu, a także oswajamy nasz organizm, który może się przyzwyczaić do nowych zadań.

Taka zmiana nie wymaga od nas ogromnych wyrzeczeń, a dodatkowo stopniowo, bez rewolucji, zmieniamy nasz styl życia. Może to dotyczyć także zmiany nawyków żywieniowych, realizowania pasji, czy nauki języków. Po około trzech tygodniach dana aktywność zostanie już wpisana na stałe do naszego harmonogramu dnia, a co za tym idzie, wytworzymy nowy, zdrowy nawyk. Stosowanie filozofii Kaizen wpływa więc pozytywnie na jakość życia, wprowadzając do niego to, co dla zdrowia najważniejsze.

Comments

comments

265
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...