„Na zdrowie!”, czyli rola wody w organizmie seniora

Redakcja IUVENIS - 06.10.2017
196

„Na zdrowie!”, czyli rola wody w organizmie seniora

Woda stanowi około 50-60% objętości masy ciała osoby starszej. Jej niedobór może być niebezpieczny, a zmniejszone uczucie pragnienia prowadzi nieraz do odwodnienia organizmu. Dlaczego woda jest tak ważna?


Choć na co dzień nie doceniamy znaczenia wody, zapewnia ona prawidłowy przebieg procesów życiowych. Odpowiada za transport składników chemicznych w obrębie organizmu, wspomaga trawienie, usuwa toksyny i produkty przemiany materii. Woda dodatkowo chroni nasze oczy, kręgosłup, a także mózg. Dostarczanie więc wody w odpowiedniej ilości każdego dnia wpływa pozytywnie na nasze zdrowie i funkcjonowanie.

Woda dla seniora

Wraz z wiekiem spada wrażliwość ośrodka mózgowego, który odpowiada za pragnienie. Często więc możemy nie zdawać sobie sprawy z tego, że nasz organizm potrzebuje nawodnienia. Po 50 roku życia trzeba więc zwracać uwagę na dostarczanie odpowiedniej ilości wody dla naszego organizmu. Jeśli tego nie zrobimy, możemy się odwodnić, co u seniorów przebiega dosyć gwałtownie. Warto też zwrócić uwagę na leki, jakie przyjmujemy – niektóre z nich mogą zaburzać gospodarkę wodną.

I choć woda jest niezbędna do funkcjonowania, nasze organizmy nie potrafią jej magazynować, trzeba ją więc regularnie uzupełniać. Minimalna ilość wody do picia to 2 litry dziennie, najlepiej dobrze zmineralizowanej. I choć za oknem mamy jesień, warto też pamiętać o piciu większej ilości wody (3-4 litry dziennie) w czasie upałów.

Odwodnienie – objawy

Choć odwodnienie jest realnym zagrożeniem dla naszego organizmu, często ignorujemy jego podstawowe objawy. Zaliczamy do nich:

Suche i spieczone usta

Biegunkę, wzdęcia oraz gazy

Przyspieszony oddech

Zapadnięte oczy

Suchość w gardle

Zaburzenia widzenia

Odczuwanie nagłych zmian temperatur

Nudności i zawroty głowy

Zwróć więc szczególną uwagę na występowanie któregokolwiek z tych objawów. Wśród seniorów odwodnienie może pojawić się gwałtownie i trwać tylko chwilę, ale może to również być stan permanentny. Odwodnienia można też w prosty sposób uniknąć, stosując odpowiednią dietę. Oprócz dostarczania właściwej dawki wody, warto też zwrócić uwagę na zawarte w niej minerały. Dla osób po pięćdziesiątym roku życia ważne są magnez, wapń oraz potas. Te trzy składniki wpływają na poprawę nastroju, wzmocnienie kości, poprawę krążenia i pracę serca oraz zmniejszenie uczucia zmęczenia. Właśnie dlatego warto pić wodę zmineralizowaną. Jest to jeden z prostszych sposobów, który pozwoli nam zadbać o zdrowie.

Comments

comments

196
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...