Slow jogging, czyli biegać może każdy

Redakcja IUVENIS - 09.08.2017
176

Slow jogging, czyli biegać może każdy

Waldemar Kamiński

Trener slow joggingu SSJP
Stowarzyszenie Slow Jogging Polska jest krajową organizacją stowarzyszoną z organizacją International Slow Jogging Association. SSJP należy do czterech najbardziej aktywnych organizacji na świecie (Japonia, Korea Płd., Polska, Niemcy).

Czym jest slow jogging?

Ojcem nowoczesnego slow joggingu jest Pan Hiroaki Tanaka – profesor Uniwersytetu w Fukuoce (Fukuoka University Institute for Physical Activity). Profesor Tanaka od 20 lat zajmuje się badaniem zależności pomiędzy aktywnością fizyczną a efektami prozdrowotnymi.

Slow jogging powstał jako odpowiedź na pytanie: jaka aktywność fizyczna będzie dawała możliwie duże korzyści zdrowotne, a jednocześnie będzie dostępna dla możliwie jak najszerszej grupy ludzi i nie będzie związana z ryzykiem kontuzji. Slow jogging jest pod tym względem bezkonkurencyjny. Badania potwierdzają, że uprawianie slow joggingu daje bardzo dobre efekty związane m.in. z leczeniem nadwagi, zespołu metabolicznego, nadciśnienia, miażdżycy i cukrzycy. Oczywiście profesor Tanaka nie „odkrył” truchtania, gdyż jest to czynność dla ludzi naturalna. Natomiast zgromadził dowody naukowe, że ta forma aktywności daje korzyści prozdrowotne nie mniejsze niż aktywności fizyczne związane z dużym wysiłkiem fizycznym. Oraz opracował metodykę prowadzenia zajęć slow jogging, dzięki której każdy niezależnie od wieku i stanu zdrowia może korzystać z takich zajęć.

Z punktu widzenia osoby prowadzącej zajęcia slow joggingowe, mogę powiedzieć, że slow jogging to umiejętność łagodnego przeprowadzenia każdej osoby przez proces uaktywnienia fizycznego, niezależnie od wieku, stanu zdrowia, kondycji i nastawienia psychicznego. Często uczestnikami naszych zajęć są osoby, które wcześniej nie uprawiały sportu, bo nie lubią wysiłku fizycznego.

Celem slow joggingu nie jest wolne bieganie, jak by się czasem wydawało osobom, które obserwują nasze zajęcia z boku. Celem jest dostosowanie poziomu wysiłku do możliwości konkretnej osoby. Dlatego często nasze zajęcia odbywają się w tempie spacerowym, przy którym jesteśmy wyprzedzani przez szybszych spacerowiczów.

Skąd pomysł na przeniesienie idei na polski grunt?

To, że Polska stała się jednym z pierwszych krajów poza Japonią, w którym Slow Jogging zaczął być popularyzowany, jest częściowo dziełem przypadku: asystentką profesora Tanaki jest Polka – Pani Magdalena Jackowska. Adam Antonijczuk jest fascynatem Japonii i to on nawiązał kontakt z Panią Jackowską. Ja z kolei biegam, a z racji wieku coraz więcej uwagi poświęcałem problemom minimalizowania ryzyka powstawania kontuzji i urazów podczas treningów. No i slow jogging nas wszystkich połączył.

Czy istnieją jakieś ograniczenia wiekowe do uprawiania slow joggingu? Jak zainteresowanie wśród osób 50 plus?

Sama idea slow joggingu jest taka, żeby to była aktywność dostępna dla jak najszerszej grupy osób. Jedynym ograniczeniem jest to, żeby dana osoba była w stanie chodzić bez bólu. To wystarczy, żeby rozpocząć treningi slow joggingu. Szczególnie dla osób starszych (ze wszystkimi ograniczeniami wynikającymi z wieku) slow jogging jest wyjątkowo korzystną formą aktywizacji ze względu na swoją prostotę, łagodną formę, bezkontuzyjność i szerokie spektrum prozdrowotnych efektów. Slow jogging idealnie wpisuje się w politykę senioralną ukierunkowaną na podnoszenie jakości życia i utrzymania sprawności fizycznej i psychicznej do późnej starości. Najprawdopodobniej będzie to główna i największa grupa odbiorców – tak jest w Japonii.

Jak zacząć przygodę ze slow joggingiem- czy potrzebne jest tam specjalne przygotowanie fizyczne?

Potrzebne jest jedynie pozytywne nastawienie. Slow jogging jest właśnie po to, żeby osoby bez przygotowania fizycznego łagodnie wprowadzić w proces aktywności fizycznej.

Slow jogging jest inicjatywą lokalną czy krajową?

Stowarzyszenie Slow Jogging Polska ma ambicje promowania slow joggingu w całym kraju. Na obozach trenerskich szkolimy instruktorów, którzy następnie prowadzą zajęcia w swoich miejscowościach, np. w Łodzi, w Siedlcach, w Warszawie.

Gdzie można najczęściej Państwa spotkać?

W Warszawie spotykamy się w każdą niedzielę w Łazienkach Królewskich. Zbiórka o godz. 10 na Agrykoli na mostku obok pomnika Sobieskiego. Informacje o innych spotkaniach można znaleźć na naszym profilu na Facebooku.

 

Comments

comments

176
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...