Świąteczne przejadanie się – co zrobić, żeby sobie pomóc

Redakcja IUVENIS - 22.12.2017
144

Świąteczne przejadanie się - co zrobić, żeby sobie pomóc

Wigilia to pora nie tylko rodzinnych spotkań, ale i kuszących potraw, które wręcz proszą się o skosztowanie. To nieraz prowadzi do przejadania się, przez które jest nam ciężko na żołądku i na powiekach.


Najlepszym sposobem na zachowanie dobrego, świątecznego samopoczucia jest oczywiście nieprzejadanie się, jednak czasem ciężko się powstrzymać. Nasz umysł dopiero po około 20 minutach odbiera informację, że jesteśmy już najedzeni, co nieraz może prowadzić do nadmiernego spożycia posiłków. Szczególnie, gdy tyle pyszności pojawia się na stole. Zresztą, jak podaje radio zet, samo jedzenie sprawia nam przyjemność, a właściwie jego trawienie. W trzustce wytwarzany jest wtedy hormon insuliny, który prowadzi z kolei do wzrostu ilości melatoniny i serotoniny. Te dwa hormony odpowiadają za uczucie radości, ale też i senności. Jest to jeden z powodów, dla których nadmierne spożywanie jedzenia sprawia, że chcemy potem już tylko leżeć na kanapie.

A nadmierne przejadanie się przecież nam szkodzi. Może pojawić się zgaga, skręt kiszek, wzdęcia, czy nawet odruch wymiotny, gdy żołądek jest maksymalnie zapełniony. A ma on przecież swoje limity pojemności – normalny posiłek to od jednego do półtora litra pokarmu. Żołądek może rozciągnąć się do czterokrotności tej pojemności, jednak później pęka. Przejadanie się jest więc niebezpieczne, gdy czujemy, że już jest za dużo, po prostu odstawmy jedzenie. A co zrobić, żeby lepiej się po tym poczuć?

Odpowiednie napoje

Warto po jedzeniu napić się gorącej herbaty, szczególnie z cykorii. Jednak ciepły płyn ukoi żołądek i uspokoi objawy przejedzenia. Podobne działanie łagodzące wykazuje rumianek, który również pomoże poradzić sobie z nieprzyjemnymi skutkami przejedzenia, wpływając też na trawienie. Dla osób, które nie cierpią na refluks żołądka polecana jest także mięta pieprzowa.

Okazuje się także, że odrobina alkoholu może wspomóc naszą walkę z przejedzeniem. Nawet czystka wódka pomoże uspokoić żołądek, choć likiery ziołowe lepiej poprawiają trawienie. Możemy sobie pomóc również lampką czerwonego wina, bądź wódką z pieprzem. Dobry dla naszego żołądka będzie także kompot z suszu, który łagodzi uczucie sytości. Najlepiej jest wypić go na ciepło, co wpłynie na szybsze, lepsze trawienie.

Najbardziej polecamy jednak zwykły spacer – nawet wolne poruszanie się sprzyja poprawie samopoczucia po przejedzeniu się. Ruch niweluje wystąpienie zgagi, a spacerowanie zapobiega cofaniu się treści żołądka. Dzięki niemu możemy też spędzić aktywnie czas z rodziną, co wpływa na sympatyczną atmosferę. Przewietrzenie się będzie z korzyścią dla całego organizmu.

I choć Święta Bożego Narodzenia kuszą ilością przysmaków i pyszności, to jednak warto zachować umiar. Najprostszym sposobem jest próbowanie wszystkich potraw, zamiast nakładanie zwykłych ilości jedzenia. Jednak jeśli już dojdzie do przejedzenia, pamiętajmy o powyższych sposobach jego niwelowania.

Comments

comments

144
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...