UOKiK chce chronić seniorów

Informacja prasowa - 25.07.2017
144

UOKiK chce chronić seniorów

W 2017 roku UOKiK postanowił przypomnieć o prawach seniorów. Ich głównym celem na ten rok jest walka z nieprawidłowymi praktykami względem starszej części społeczeństwa.


Liczba skarg skierowanych do urzędu ciągle wzrasta. Wynika to z jednej strony z niedokładności przy zawieraniu umów, z drugiej znów z wyrachowania usługodawców. Według danych najwięcej nieprawidłowości pojawia się w momencie nabywania dóbr poza lokalem firmy oferującej dane usługi. Zmiana dostarczyciela gazu, telewizji, internetu, sprzedaż garnków, kocy, urządzeń agd poprzedzana prezentacją w domu nabywcy. Często nie są oni informowani, że taka prezentacja łączy się z kupnem produktu.

Seniorzy skarżą się również na niezrozumiały język umów oraz niewielką czcionkę jaką są pisane. Osoby te bardzo często nie zostają nawet poinformowane, że mogą bez konsekwencji odstąpić od umowy przez kolejnych 14 dni od jej podpisania. Dużym problemem jest również niedostosowanie oferty do kupującego, osoba starsza zachęcona niską (pozornie) ceną za dużą ilość usług, często łapie się na tym, że w późniejszym czasie, gdy minie okres promocji, płaci zdecydowanie więcej i to za usługi, z których nie chce lub nie potrafi korzystać.

UOKiK wypowiada więc wojnę nieuczciwym praktykom, przypominając jednak, że każdy z nas powinien być wyczulony na wszelkie nieuczciwe praktyki. Musimy reagować, gdy widzimy, że dzieje się coś niepokojącego. Warto rozmawiać z rodzicami, dziadkami o  ważnych decyzjach jakie już podjęli lub planują podjąć. Dzięki temu możemy zapowiedz wielu nieprzyjemnym sytuacją.

Warto sobie zadać w pytanie, czy na co dzień możemy coś zrobić żeby nie dopuścić do sytuacji, w której senior padnie ofiarą manipulacji. Czy możemy porozmawiać z babcią, wujkiem, czy sąsiadką i powiedzieć im żeby uważali na wizyty przedstawicieli handlowych, zaproszenia na rzekome bezpłatne badania medyczne, które okazują się pokazami? Ostrzec ich również przed pułapkami, które mogą czyhać na tych prezentacjach? – przypomina prezes UOKiK Marek Niechciał.

Po pomoc można udać się do urzędu, bądź dzwoniąc pod bezpłatną infolinię rzeczników konsumentów 801 440 220, Inspekcji Handlowej, Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Źródło: uokik.gov.pl

Comments

comments

144
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...