Wigilia w wersji light, czyli jak cieszyć się Świętami, będąc diabetykiem

Redakcja IUVENIS - 20.12.2017
213

Wigilia w wersji light, czyli jak cieszyć się Świętami, będąc diabetykiem

Diabetycy podczas świąt stają przed nie lada pokusą. Wielu cukrzyków robi sobie „wolne” od przestrzegania diety, wychodząc z założenia, że raz na rok mogą.


A jednak w okresie Świąt Bożego Narodzenia powinno się utrzymać odpowiednią dietę. Są sposoby na połączenie tych dwóch światów – cukrzycowego z wigilijnym. Wystarczy pamiętać o podstawowych zasadach, a będziemy mogli spróbować każdej z potraw na świątecznym stole bez szkody dla naszego zdrowia. Jak podaje portal polki.pl, wystarczy zachować umiar i zdrowy rozsądek, aby móc skosztować świątecznych specjałów. Należy pamiętać jednak, żeby się nie przejadać – w Wigilię jedzmy jak co dzień. Najlepszym rozwiązaniem jest pięć posiłków, a jednym z nich powinna być kolacja wigilijna. Aby zachować umiar, wystarczy skupić się na kosztowaniu potraw bez nadmiernego ich spożywania. I choć diabetycy muszą uważać ze słodyczami, to skosztowanie ciasta nie będzie grzechem. Najlepiej zostawić je jednak na następny dzień do porannej kawy. Wtedy zachowamy jako taką równowagę żywieniową bez zagrożenia dla zdrowia. Co jeszcze możemy zrobić, aby cieszyć się kulinarnym aspektem świąt bez nadmiernych ograniczeń?

„Odchudzenie” stołu wigilijnego

Jeśli to Ty przygotowujesz świąteczną wieczerzę, to możesz zastosować zdrowsze, bezpieczniejsze zamienniki tradycyjnych dań. Zamiast smażonego karpia możesz podać duszonego bądź pieczonego pstrąga lub dorsza. Znaną wszystkim sałatkę jarzynową przygotuj na bazie jogurtu naturalnego, zamiast majonezu. Wigilijne pierogi z grzybami ugotuj zamiast smażyć. Z kolei tradycyjne ciasta możesz przygotować w odrobinę inny sposób – cukier możesz zastąpić ksylitolem bądź erytrolem. Innym sposobem jest zrezygnowanie z jedzenia pieczonych słodkości i zastąpienie ich owocami.

Pamiętaj również, aby zwrócić uwagę na sposób jedzenia. Szybkie, łakome objadanie się prowadzi do przejedzenia. Nasz mózg potrzebuje około 20 min., aby przetworzyć informację, że się najedliśmy. Warto więc jeść powoli, małymi kęsami, nakładając małe porcje. Pamiętajmy, że jedzenie również powinno sprawiać przyjemność, a delektowanie się z nim pozwala cieszyć się przepysznym smakiem.

 A co z alkoholem?

W wielu polskich domach jedną z tradycyjnych „potraw” jest wódka na stole, czasem wino bądź ajerkoniak. Diabetycy z alkoholem muszą jednak uważać, dlatego warto przed świętami porozmawiać ze swoim lekarzem i zapytać, czy możemy w świątecznej atmosferze wypić lampkę wina czy kieliszek wódki.

Należy jednak pamiętać, że nic tak dobrze nie podziała na nas jak ruch. Po wigilijnej kolacji można rodzinnie udać się na Pasterkę, a w pierwszy dzień Świąt warto wybrać się na spacer. Ruch to zdrowie także w tak wyjątkowym okresie jak Święta Bożego Narodzenia.

Comments

comments

213
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...