Zwyrodnienie stawów dotyka połowy ludzi po 50 roku życia

Redakcja IUVENIS - 17.11.2017
209

Zwyrodnienie stawów dotyka połowy ludzi po 50 roku życia

Zdarzają się seniorzy, którzy nie zmagają się z chorobą zwyrodnieniową, jednak problem dotyka około połowy osób po 50 roku życia. Wynika to z lat zaniedbań aktywności fizycznej oraz złej diety, co rzutuje na późniejsze lata w okresie jesieni życia.


Zwyrodnienie stawów przejawia się przede wszystkim bólem podczas poruszania się, oprócz tego pojawiają się obrzęki i zniekształcenia dużych stawów.   Co ciekawe, aż 40% wszystkich zwyrodnień dotyczy zwyrodnienia stawu kolanowego. Jest to efekt naturalnego starzenia się tkanki kostno-chrzęstnej oraz przeciążania stawów. Duże znaczenie ma tryb życia, jaki prowadzimy. Wielogodzinne pozostawanie w jednej pozycji, brak ruchu, czy też dieta uboga w nabiał, skutkują późniejszymi trudnościami w poruszaniu się. Ważna jest również masa ciała, im większa, tym większe obciążenie stawów, a co za tym idzie, problemy zwyrodnieniowe w podeszłym wieku. Wady postawy wpływają na obciążanie stawów, również kręgosłupa.

Gdy choroba jest już zaawansowana, niezbędna jest kontrola reumatologa, który czuwa nad naszym stanem zdrowia. Dochodzi do tego potrzeba rehabilitacji, a także przyjmowania leków hamujących rozwój choroby.  Choć dokładne przyczyny występowania zwyrodnienia stawów nie są znane, to jednak obecny poziom medycy wypracował rozwiązania, pozwalające na zmniejszenie skutków choroby. Do wizyty u lekarza powinny nas skłonić występujące obok bólu objawy, takie jak gorączka, dreszcze, zmiany skórne w okolicach stawów, czy trudności z poruszaniem się. Zwyrodnienie objawia się też często silnym zmęczeniem, czy też poranną sztywnością stawów. Ostatnim sygnałem jest nieustający ból, którego nie możemy zniwelować domowymi sposobami.

Życie bez bólu

Choć nie da się całkowicie wyeliminować choroby, to jednak są sposoby uśmierzania bólu bądź ograniczania jego występowania. Przede wszystkim, po konsultacji z lekarzem, możemy przyjmować leki przeciwzapalne w postaci maści bądź żelu. Co prawda należy je wcierać 4-5 razy dziennie, jednak efekt widoczny jest już w pierwszych dniach użytkowania.

Z domowych sposobów lekarze zalecają picie tranu. Jego regularne spożywanie zmniejsza bóle stawowe, co z kolei pozwoli na ograniczenie zażywania leków przeciwbólowych. Jego główną zaletą jednak jest opóźnianie procesów degeneracji tkanki chrzęstnej, co spowalnia postępowanie choroby. Tran dodatkowo wzmacnia naturalne procesy naprawcze naszego organizmu, co z kolei wspiera podjętą rehabilitację czy po prostu codzienne funkcjonowanie.

Z kolei gdy w okolicach stawów pojawia się obrzęk, jednym ze sposobów pozbycia się go jest stosowanie zimnych okładów czy natrysków. Gdy zaś nie występuje stan zapalny, zaleca się stosowanie terapii cieplnej, rozszerzającej naczynia krwionośne. To poprawi ukrwienie tkanek i pomoże złagodzić ból.

Fizykoterapia i fizjoterapia to już profesjonalna pomoc w walce z bólem. Takie zajęcia rozluźniają mięśnie, działają przeciwbólowo oraz przeciwzapalnie. Pomocna jest również krioterapia, naświetlanie laserem czy lampami na podczerwień. Oprócz tego, w zwyrodnieniowym zapaleniu stawów pomaga hydroterapia oraz zabiegi elektryczne. Każda z tych metod wspiera procesy regeneracyjne, ale również uśmierza ból i zmniejsza tempo zachodzenia zmian.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Nawet jeśli teraz nie odczuwamy dolegliwości, warto zadbać o nasze zdrowie w przyszłości. Więcej ruchu wpływa pozytywnie na działanie naszych stawów, szczególnie, jeśli wykonujemy pracę, która wymaga od nas wielogodzinne pozostawanie w jednej pozycji. Pływanie również pozytywnie wpływa na stawy, uruchamiając wszystkie mięśnie i likwidując napięcia.

Bardzo ważna jest waga naszego ciała. W dzisiejszej dobie bycia fit bardzo łatwo zapomnieć, że każdy zbędny kilogram, który zrzucimy, pomaga przede wszystkim naszemu zdrowiu. Mniejsze obciążenie stawów zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia. Przy zastosowaniu np. diety warto też pamiętać o nabiale. Zawiera on wapń, czyli podstawowy budulec układu chrzęstno-kostnego. Ważne są ryby oraz warzywa i owoce.

Comments

comments

209
Komentarze
Sonda

Czy należysz do lokalnego Klubu Seniora??

Loading ... Loading ...